Statligt servicekontor öppnat i Sorsele

”Svenska staten är tillbaka i Sorsele!”. Så sade civilminister Ardalan Shekarabi innan han klippte bandet för att inviga det statliga servicekontoret i Sorsele under måndagen.

Under sitt tal lyfte civilminster Ardalan Shekarabi att avståndet mellan staten och landsbygden har tillåtits växa, men att staten har samma skyldigheter att tillhandahålla service gentemot en innevånare i storstäder som på en plats som Sorsele. Shekarabi påpekade även att servicekontoren är viktiga för att öka tilliten till svenska staten och berättade om sina tankar att utöka servicekontorens verksamhet.

Maria Hemmingsson, tillförordnad generaldirektör för Försäkringskassan, talade om vikten av att ha ett statligt servicekontor i en allt mer digitaliserad värld. Hon sade att det ibland är nödvändigt att träffa en människa och lyfte fram de servicehandläggare som ska guida till tre olika statliga myndigheter. De ska finnas tillgängliga för att svara på frågor, visa hur man hittar information hos myndigheterna och vara en mänsklig kontakt för myndigheternas kunder.

På plats för invigningen var förutom Shekarabi och Hemmingsson även andra representanter från Försäkringskassan, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Pensionsmyndigheten. Från kommunen var kommunchef Charlotta Tarras-Wahlberg, kommunstyrelsens ordförande Kjell Öjeryd, och delar av kommunstyrelsens arbetsutskott närvarande.

Bild: Maria Hemmingsson och Ardalan Shekarabi klipper bandet tillsammans med de lokala servicehandläggarna. Foto: Maria Broberg.

Senast uppdaterad den 11 juni 2018