Dags att fylla i årets avfallsenkät
Kommunen har en viktig uppgift i att följa utvecklingen och tillhandahålla bra produkter och tjänster som möter dina krav. Därför vill vi be dig med kommunal sophämtning att besvara dessa frågor om er nöjdhet med kommunens tjänster.
Avfallsenkäten genomförs årligen och innehåller frågor om hur du upplever kommunens information, hur du sorterar ditt avfall, fakturor, bemötande, återvinningscentralerna och återvinningsstationer.
Här svarar du på årets avfallsenkät: https://link.webropol.com/s/enkatsorsele2025
Hur tas enkätsvaren tillvara?
Enkätsvaren används för att följa utvecklingen av våra tjänster och också att fånga upp åsikter för att kunna utveckla verksamheten.
Hur såg svaren ut förra året?
2024 års avfallsenkät besvarades av nästan dubbelt så många personer som året innan. Totalt deltog 140 personer. De flesta bodde i villa eller småhus, men till skillnad från tidigare års enkät har många svar också inkommit från fritidshusägare och fler som är bosatta i hyreshus. Det syns också i enkätsvaren, eftersom dessa grupper ofta delar kärl eller har särskilda insamlingsplatser för mat- och restavfall. Fler synpunkter handlar också om tillgänglighet, städning och otydliga rutiner vid gemensamma behållare.
- De flesta sorterar regelbundet sitt avfall, framför allt plast, glas, metall och papper.
- De flesta tycker att sophämtningen vid hemmet fungerar bra.
- Många upplever att återvinningsstationerna fungerar, men att kärlen ofta blir fulla under helger och högsäsong.
- Städningen vid återvinningsstationerna fick blandade omdömen, men är en återkommande synpunkt.
- Bemötandet vid återvinningscentralerna är bra, men många efterfrågar mer aktiv hjälp vid sortering och hantering av avfall.
- Öppettiderna vid återvinningscentralerna upplevs som för begränsade.
- Flera uppskattar möjligheten till återbruk på Piraten.
- Många vill ha tydligare information om vad som får lämnas var, särskilt för fritidshus och matavfall.
- En del uttrycker osäkerhet kring hur avfallet tas om hand efter sortering.
De vanligaste förbättringsönskemålen
Många fritextsvar handlade om mat- och restavfallsbehållarna, särskilt från fritidshusägare. Lås, nycklar och digitala system fungerar inte alltid som de ska, vilket ibland leder till att avfall lämnas vid återvinningsstationerna.
- Flera vill se längre öppettider vid återvinningscentralerna och tätare tömning vid stationerna.
- Många upplever att vissa stationer är skräpiga eller oordnade, särskilt i Ammarnäsområdet.
- Det finns önskemål om tydligare instruktioner om vad som får lämnas var, och särskild information till fritidshusägare.
- Flera vill också kunna lämna fler saker till återanvändning och få mer information om återbruksverksamheten Piraten.
Så tas förra årets synpunkter tillvara
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår verksamhet utifrån inkomna synpunkter. Det handlar till exempel om att utveckla vår information och att förbättra tillgängligheten till våra ÅVC.
Just tillgängligheten har lyfts som ett återkommande område där förbättringar efterfrågas. För att få ett bättre underlag har vi därför påbörjat mätningar av besökstider. Dessa mätningar pågår fram till årsskiftet och ska ge oss ett faktabaserat stöd i det fortsatta utvecklingsarbetet.