Till innehåll

Vi arbetar för att behålla statlig service i Sorsele

Sorsele kommun har lämnat ett yttrande till Statens servicecenter om planerade neddragningar av öppettiderna på servicekontoret i Sorsele. Vi ser allvarligt på konsekvenserna för medborgare och företag och arbetar för att bevaka deras intressen.

Statens servicecenter har beslutat att begränsa öppettiderna på servicekontoret i Sorsele till en dag per vecka. Kommunen har inte bjudits in till samråd och har inte fått ta del av någon konsekvensanalys.

Vi bedömer att förändringen riskerar att påverka rättssäkerhet, tillgänglighet och möjligheten för både privatpersoner och företag att få stöd i myndighetskontakter. Bland annat kan det leda till:

  • Försämrat stöd till gode män, socialtjänst och integrationsverksamheten
  • Fördröjd handläggning och längre väntetider
  • Ökad risk att medborgare går miste om ersättningar
  • Merarbete för kommunala verksamheter och lokala aktörer.

– Det här handlar om att våra invånare ska ha samma tillgång till statlig service som i övriga landet. Vi vill bidra till lösningar som fungerar för alla parter, säger kommunchef Marie Quinonez Gonzalez.

Sorsele kommun lämnade yttrandet den 3 november och frågan har också lyfts i riksdagen. 

Läs yttrandet i sin helhet här

Senast uppdaterad den 18 november 2025

Aktuellt