Kommunikation vid samhällsstörningar
Beroende på krisens karaktär kommer kommunen att informera eller varna allmänheten. Informationen ges i huvudsak via kommunens webbplats och sociala medier.
Sorsele kommuns webbplats är kommunens huvudkanal vid en samhällskris. Besök därför kommunens hemsida för mer information. Information till allmänheten kan förutom på hemsidan också kommuniceras via våra sociala medier och SMS-tjänst. För att få ett SMS från Sorsele kommun behöver du vara skriven i kommunen, eller se till att anmäla dig för att få SMS.
Beroende på händelsens allvarlighetsgrad kan kommunen öppna en särskild upplysningscentral för att samla in och ge information till de som ringer kommunens växel.
Myndighetsmeddelande via Sveriges Radio P4
Sveriges Radio P4 är Sveriges beredskapskanal. Det är också en viktig informationskanal för brådskande information till medborgare och besökare. Via Sveriges Radio P4 kan Sorsele kommun informera om händelser och störningar, till exempel rekommendationer att koka vatten.
När telefoni och internet inte fungerar
Några officiella trygghetspunkter finns ännu inte i Sorsele kommun. Vid längre avbrott i telekommunikation kan kommunen dock öppna särskilda platser dit allmänheten kan vända sig för att kunna larma 112.
Ibland är det så att en teleoperatör fungerar längre än en annan. Du kan därför också prova att ta ut simkortet ur telefonen och slå 112. Då kopplas ditt samtal till SOS Alarm via den operatör som kan förmedla ditt samtal, obereonde av vilken operatör du har abonnemang hos.
En batteridriven radio kan vara bra att ha för att kunna få till sig information vid en telestörning eller elavbrott. När telefoni och internet inte fungerar informerar vi via Sveriges Radio P4.
Om det är så att avbrottet endast gäller en del av kommunen går vi ut så brett som möjligt i vår kommunikation, till exempel för anhöriga, tillresande och pendlare.
Viktigt meddelande till allmänheten, VMA
VMA, Viktigt Meddelande till Allmänheten, är ett varningssystem som används vid olyckor och allvarliga händelser, vid svåra störningar i viktiga samhällsfunktioner och vid krishantering i samband med extraordinära händelser. Via VMA kan du också ta del av beredskapslarm, flyglarm och signalen "faran är över".
Radio och television är de primära kanalerna för att varna och informera allmänheten vid olyckor och andra allvarliga händelser, men du kan också ta del av VMA genom apparna Krisinformation.se, SR Play eller SOS Alarms app 112.
Ett VMA sänds alltid i radio och TV, men vid vissa tillfällen kompletteras varningen genom att ljudsändare utomhus används, den så kallade "Hesa Fredrik" där den finns. Utomhussignalen följs alltid av information i radio och TV. VMA-karta finns hos MSB.
VMA kan även skickas via sms till mobiler, som använts i ett visst område, för att varna och informera dessa personer.
Så här gör du när du hör signalen Viktigt Meddelande
När du hör signalen ska du:
- Gå inomhus
- Stänga alla dörrar, fönster och ventilation
- Lyssna på Sveriges Radio P4
När VMA sänds ut kan man söka vidare information på kommunens webbplats, Krisinformation.se, TV/text-TV och på det nationella informationsnumret 113 13.
Det nationella informationsnumret 113 13
För att ge eller få information om en allvarlig olycka eller förestående kris ringer du det nationella informationsnumret 11313. Där finner du verifierad information, beroende på händelse, från kommuner, länsstyrelser, centrala myndigheter eller andra ansvariga aktörer. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar.