Till innehåll

Driftstörningar och felanmälan

Vi har inga pågående driftstörningar

Efter ett driftstopp kan du behöva starta om din utrustning för att den ska fungera korrekt igen.

SorNet har inga egna avtalade privatkunder och har därmed ingen publik teknisk support.

Den tjänsteleverantör som du tecknat internetabonnemang hos är den som du kan få hjälp av. Dit vänder du dig för att göra felanmälan eller om du har andra frågor. De kan även ha mer information om det skulle kunna vara ett mer bakomliggande problem.

Finns ingen allmän information på sidan Driftstörningar rekommenderar vi att du utför en egen felsökning. I de flesta fallen är felet i bostaden, kontrollera din egen utrustning först.

  1. Börja med att starta om din fasta utrustning som kan vara en router samt en dator.
  2. En bra metod är att koppla ur all ansluten utrustning till din mediaomvandlare, sedan enbart ansluta en dator med kabel och prova den först.
  3. Kontrollera sedan om de utger en status om saknad internetåtkomst.
    Hjälper inte något av detta kontakta din tjänsteleverantör.


Om tjänsteleverantören inte har telefontid kan du gå in på deras hemsida via annan uppkoppling och kontrollera om de har någon uppdaterad information om en eventuell driftstörning. Om problemet inte går att lösa direkt så gör tjänsteleverantören en felanmälan till Sorsele stadsnät för eventuella åtgärder.

Tjänsteleverantören återkopplar sedan till dig som slutkund.

 

Vi använder oss utav Ledningskollen.se

Att gräva av en ledning är ofta både kostsamt och tidskrävande. Men det finns ett bra sätt att undvika skador och onödigt arbete. Ledningskollen.se har varit i drift sedan 2009 och är en kostnadsfri webbtjänst som gör grävarbeten enklare, snabbare och säkrare – för alla inblandade. Med några enkla klick får du som planerar att gräva besked om vem som har ledningar nedgrävda på en viss plats. Som ansluten ledningsägare behöver du bara svara på frågor som rör just ditt område. Tjänsten kan även användas vid samordning av grävarbeten eller planering och projektering av markarbeten.

Om du inte begär kabelanvisning och gräver av kabeln eller på annat sätt skadar den får själv du stå för alla kostnader för reparation. Kabelanvisning är arbetsdagar efter överenskommelse och den är kostnadsfri.

Du når oss på telefon 0952-140 10 eller via mail, itenheten@sorsele.se

Senast uppdaterad den 12 april 2024