Till innehåll

Beställning, flytt och felanmälan bredband

Sorsele kommun är inte längre tjänsteleverantör i datanäten utan har överlåtit den funktionen till privata företag. Sorsele kommun äger fortfarande nätet och ansvarar för drift och underhåll.

Kunder ska alltid kontakta vald tjänsteleverantör vid beställning av nya abonnemang, flytt av abonnemang eller vid fel på tjänsten. En förutsättning är att det finns en färdig nätanslutning i form av fiber till huset eller bredbandsuttag i lägenheten.

Nedan får du information om hur du ansluter din utrustning till stadsnätet och hur du kommer igång med dina tjänster.

Ta kontakt med någon av Sorsele stadsnäts tjänsteleverantörer, länk till företagens hemsidor:

När du tar kontakt med tjänsteleverantören, tala då om följande:

  • Ditt namn
  • Adressen där fibern är ansluten.
  • Fastighetsbeteckning där fibern är ansluten.
  • Övrig information om dig som kund som tjänsteleverantören efterfrågar.
  • Önskad dag för inkoppling av internetanslutningen.
  • Observera att fiberkonvertern måste vara strömsatt för att aktiveringen ska kunna genomföras.

Vad händer sen?

Från beställning till fungerande anslutning till internet tar det normalt 5 arbetsdagar. När abonnemang är klart levererar tjänsteleverantören tjänsten och tar betalt av kunden.

Tjänsteleverantören ger också kundsupport, tar emot felanmälan och anmälan om flytt.

 

Senast uppdaterad den 13 september 2023