Till innehåll

Controller/ekonom vikariat 100%

Sorsele kommun är en av de inlandskommuner som står starkt ekonomiskt och som har modet att tänka nytt. Som controller/ekonom hos oss får du arbeta brett, nära både ledning och verksamheter, och bidra till att vår goda ekonomi fortsätter vara en grund för utveckling. Vi är en liten organisation där du snabbt märker att ditt arbete gör skillnad för kollegor och medborgare. Utanför jobbet har du alla möjligheter till en hållbar vardag genom närheten till naturen, tid för återhämtning och ett engagerat lokalsamhälle.
Varmt välkommen med din ansökan!

Omfattning

Heltid

Sista ansökningsdag

2025-10-27

Anställningsform

Vikariat. Tillträde snarast efter överenskommelse

Referens

Dnr 2025/561-023

Dina arbetsuppgifter

I din roll som controller ansvarar du för redovisning och uppföljning av verksamheten mot förvaltning och bolag. Du ger handledning och stöd till budgetansvariga/chefer/VD gällande budget, uppföljningar, prognoser och bokslut. Du ansvarar för upprättande av Årsredovisning och Delårsbokslut. Du har förmåga att kommunicera på ett pedagogiskt sätt och utbildar och stöttar kontinuerligt cheferna i ekonomiprocessen. Du bidrar till att främja ett positivt arbetsklimat på arbetsplatsen och ditt arbete skall genomsyras av professionalism och engagemang. Tillsammans med övriga ekonomer deltar du i fortsatta förändringsarbetet inom redovisning, planerar delårs- och årsbokslutsarbetet samt arbete med räkenskapssammandrag.

Dina egenskaper

Har en god förmåga att se helhet, arbeta resultatinriktat och få saker gjorda. Vidare omsätter du dina yrkeskunskaper i praktiken och strukturerar, planerar och utför ditt arbete självständigt. Du är nyfiken och öppen för nya arbetssätt och metoder. Du söker ny kunskap och utvecklar din kompetens utifrån verksamhetens behov. Du bidrar till en god anda på arbetsplatsen och har lätt för att samarbeta med både chefer och kollegor.

Kompetens och kvalifikationer

Du har ekonomisk utbildning på högskolenivå och några års arbetslivserfarenhet.

Arbetet innebär många kontaktytor med både politiker och tjänstepersoner vilket ställer krav på samarbetsförmåga och flexibilitet. En god kommunikationsförmåga i svenska såväl tal som skrift och en analytisk förmåga är andra personliga egenskaper som värdesätts.

För att lyckas med uppdraget har du:
• tidigare arbetat med kvalificerat ekonomiarbete
• erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem, Excel och i övrigt hög IT-vana
• erfarenhet från löpande redovisningsarbete inklusive arbete med del- och årsredovisning
• god vana att kommunicera och presentera ekonomisk information

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med ekonomi inom kommun.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Lön

Sorsele kommun tillämpar individuell lönesättning

Kontaktpersoner

Camilla Dalesten, Ekonomichef
camilla.dalesten@sorsele.se
Tel: 0952-140 12

Övrig information

Sorsele kommuns värdegrund - Mod, Glädje och Respekt.
Rekryteringsfirmor och bemanningsföretag undanbeds.

Sök jobbet
Publicerad den 6 oktober 2025