Till innehåll

Skolkurator i Sorsele kommun 100% tillsvidare

Vi söker en skolkurator till utbildningsverksamheten i Sorsele kommun. Hos oss arbetar elevhälsan tätt tillsammans och du blir en viktig del i detta sammanhang. I Sorsele kommun har vi fyra grundskolor. Skolorna ligger i Ammarnäs, Blattnicksele och Sorsele. Som skolkurator i kommunen stöttar du elever i alla våra grundskolor.

Omfattning

Heltid

Sista ansökningsdag

2024-05-17

Anställningsform

Tillsvidare. Tillträde 2024-08-01 eller enligt överenskommelse

Referens

Dnr 2024/282-023

Dina arbetsuppgifter

Som kurator är ditt uppdrag att, utifrån din kompetens, skapa bästa möjliga förutsättningar för elevernas hälsa, utveckling och lärande. Att arbeta som skolkurator hos oss innebär att möta elevers behov i alla fyra grundskolor i kommunen. Arbetet bedrivs i samverkan med övrig elevhälsopersonal och rektorer. Det innebär också samverkan med organisationer och myndigheter utanför skolan.
Exempel på arbetsuppgifter är: Elevsamtal som t ex stödsamtal, motivationssamtal, krissamtal, konflikthantering. Du kommer ha rådgivande och stödjande samtal med enskilda elever och deras familjer, flerpartssamtal elev-föräldrar-skolpersonal-nätverk samt handledning och konsultation till skolpersonal. Visst arbete med elever i grupp eller klass tillsammans med pedagoger och andra professioner i elevhälsan.
Du genomför även sociala utredningar och tar de kontakter som fodras för att eleven ska komma vidare i sitt lärande och få relevant stöd.

Dina egenskaper

Du är modig, sprider glädje och visar respekt. Du håller dig uppdaterad kring aktuell forskning inom området. Du har en god förmåga att planera, prioritera och organisera ditt arbete på egen hand samtidigt som du har lätt för att samarbeta med andra. Du har hög social kompetens och skapar goda relationer till både elever, kollegor, vårdnadshavare och andra professioner. Vi önskar även att du är initiativrik och flexibel. Du är noggrann och kan enkelt formulera dig tydligt och kortfattat i skrift. Du har lätt för att tala inför en grupp och delger gärna dina tankar i olika forum.

Kompetens och kvalifikationer

Kompetens/kvalifikationer - krav:
Vi söker en kurator med stort hjärta för våra elevers välbefinnande och som besitter följande kompetenser och erfarenheter:
• Socionomexamen, gärna med erfarenhet av arbete med barn och ungdomar
• Vilja att arbeta engagerat för att våra elever ska nå kunskapsmålen.
• Förmåga att arbeta självständigt.
• Kunskap om den pedagogiska verksamheten.
• För tjänsten krävs även att du innehar B-körkort.

Tidigare arbete som skolkurator är meriterande liksom erfarenhet av barn och elever med olika NPF-diagnoser.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Lön

Enligt avtal. Kommunen tillämpar individuell lönesättning.

Elevhälsochef, Ola Sonidsson tfn 0952-142 34
ola.sonidsson@sorsele.se

Fackliga företrädare

Akademikerförbundet SSR tfn 08-617 44 00

Övrig information

Sorsele kommuns värdegrund - Mod, Glädje och Respekt.

I enlighet med lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning.

Rekryteringsfirmor och bemanningsföretag undanbeds.

Sök jobbet
Publicerad den 26 april 2024