Serviceplan
Den lokala serviceplanens syfte är att öka engagemang, förståelse och kunskap kring service och attraktivitet som en del av Sorsele kommuns hållbara arbete med näringslivs- och landsbygdsutveckling.
En fungerande service i Sorsele tätort och landsbygderna är en förutsättning för att människor ska kunna bo och arbeta i hela kommunen. Att det finns tillgång till dagligvaror och drivmeel men även förbrukningsvaror, apotek, post- och paket, bank och ombud av olika slag. I kommunens glesaste områden, där befolkningsunderlaget är stort nog för att en brist på service ska utgöra en begränsning men itne tillräckligt stort för att det ska ge den kommersiella servicen ett tillräckligt kundunderlag för att erbjuda likvärdig service som i tätare strkuturer, det är här som serviceplanen fyller sin funktion.
Framtida behov och utmaningar på framförallt landsbygderna kommer att kräva fortsatta insatser inom serviceområdet bl.a. genom olika insatser för att stärka butiker och drivmedelsstationer med strategisk betydelse för varuförsörjningen men också nya insatser med modeller för samverkan mellan olika serviceslag för att skapa attraktiva boendemiljöer.
Att arbeta för god service i kommunen bidrar också till stärkt områdets beredskap i händelse av kris och krig. Sveriges kommuner har ett geografiskt områdesansvar vilket innebär att vi ska samverka och samordna planering och förberedelser, samordna krishanteringsåtgärder och information till allmänheten.
Sorsele kommun har antagit en Serviceplan fram till 2030. Syftet med en kommunal serviceplan är flera. Dels att ge en beskrivning av den service som finns i kommunen idag, dels ge ett underlag för kommunen och andra aktörer som vill utveckla landsbygderna i Sorsele. Planen ska vara ett verktyg för att öka handlingskraften i servicefrågor. Service är brett men Serviceplanen har avgränsning att enbart fokusera på kommersiella servicen.
I Sorsele finns det fyra utpekade Serviceorter, Ammarnäs, Blattnicksele, Gargnäs och Sorsele. Sorsele kommun har tillsammans med dagligvarubutikerna i de tre förstnämnda byarna skrivit ett servicepunktsavtal som beskriver hur vi tillsammans skapar en viktig informations- och mötesplats för boende, verksamma och besökare.